Mall till klänningskort

Här försöker jag mig på att beskriva hur jag gjorde mitt klänningskort.

Jag har gjort en PDF med mallarna till kjolen, överdelen och stommen, men jag begriper inte hur jag laddar upp den till min blogg. Om någon vet så får ni gärna tipsa mig. Det får bli inscannade bilder istället, men de är inte skalenliga. Om ni vill ha PDF:en så kan jag mejla den till de som vill. Min mejl är ziro1970 (snabela) gmail.com

Mall till kjolen:

Mall kjol

Diametern är ca 20 cm (jag använde en tallrik). För att få strecken för varje veck mätte jag 2 cm mellan varje smalt veck och 2 x 2 cm för de breda.

Veck

Gör extra breda veck för baksidan. Klipp ut mallen och överför den till det papper du vill använda.

Kjol utklippt


Sen bigar du i alla veck. Och viker så att de veck som det står "över" på hamnar uppåt och de som de står "under" på hamnar nedåt. Då ska de se ut såhär:

Kjol ihopvikt


Nu är det dags för överdelen. Min är 6,5 cm hög och 3,7 cm bred nedtill.

Mall överdel

Gör först en mall och se att den passar ihop med din kjol. Klipp sedan ut överdelen i valfritt mönstrat papper efter mallen. När jag gjorde mallen så ritade jag vänster halva och vek den dubbelt på bredden och klippte ut så att den blir liksidig. Tänk på att axlarna ska vara parallella med midjan, så att kortet kan vikas i axlarna.

Nu är det dags att göra stommen. Enklast är att rita efter den färdiga kjolen och överdelen, så att det passar med just din kjol och överdel. Gör först en mall, så att du ser att det blir bra och för sedan över det till den cardstock du vill ha. Vik cardstocken på mitten först och placera mallen så att axlarna hamnar uppe vid vecket. Då blir baksidan och framsidan likadana.

Mall stomme

Stomme utvikt

Fäst kjolen på framsidan av cardstocken. Fäst sedan överdelen på framsidan. Klistra fast ett band eller rosett. Jag gjorde min rosett med hjälp av Tesas rosettmall.

Rosett

Klänning

Dekorera insidan efter eget önskemål. Klart!


Kommentarer
Postat av: stephi

Tack så mycket för den fina beskrivningen :-)

2011-01-03 @ 15:55:44
URL: http://www.stephis-kort.blogspot.com
Postat av: Jeany

Jätteläckert klänningskort! Tack för att du delar med dig mallen.



Ha en bra dag

/Jeany

2011-01-04 @ 10:16:01
URL: http://www.scraphimlen.se/blog
Postat av: Maritha / Dilorf

Det är en helt förstålig beskrivning! Tack för att du delar med dig.. :D

2011-01-04 @ 12:24:07
URL: http://dilorf.frolid.eu
Postat av: Märtis

Vilken cool klänning :D super läckert!

2011-01-08 @ 21:14:21
URL: http://www.ruusresidenset.se/
Postat av: Helén

Himla läckert kort!!

2011-01-13 @ 12:48:34
URL: http://h-scrapbookingmyway.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0